Øv 3 #5 RSS og Atom er ikke død!

RSS og ATOM er to ulike standarder basert på XML, som benyttes i syndikering eller på godt norsk kringkasting av informasjon. Motivasjonen bak disse teknologiene er at man kan enkelt bruke en app eller tjeneste til å følge en rekke ulike nyhetssider, det være seg nyhetsider som VG eller rosabloggere.

Disse standardene lar nettsidene gjengi artikler med tekst, bilder og multimedier, i den grad av åpenhet man ønsker. Siden dette er åpne standarder, kan da hvilken som helst tjeneste lese disse syndikerings filene. Av erfaring er norske nyhetsider mer lukket, slik at kun artikkelbilde og intro er tilgjengelig, mens flere engelske store aktører tilbyr større deler av artiklene.

Som nevnt i oppgaveteksten var tidligere Google Reader en meget populær nettjeneste å følge andre nyhetssider, men Google valgte dessverre å legge ned denne tjenesten. En rekke startups blomstret etter nedleggelsen, men jeg vil personlig kun nevne Feedly i denne oppgaven.

Personlig er jeg blitt avhengig av Feedly.com, jeg leser nyheter på min bærbare, på min telefon og på min tablett ved hjelp av denne tjenesten. Jeg starter dagen min med å starte mitt mail program, samt Feedly.

Screen Shot 2015-10-31 at 14.05.14

Skjermbilde fra min feedly liste

Som dere ser i dette skjermbilde så følger jeg en rekke nettsider, og «skummer» gjennom et sted melllom 200 – 300 overskrifter på en dag.

Pocket-Process

Illustrasjon som viser hvordan man kan lese bedre på nettet
http://www.jamierubin.net/2014/01/14/going-paperless-my-process-for-keeping-evernote-clutter-free/

Viktig å presisere at jeg bare «skummer» igjennom med feedly, de artikler jeg liker merker jeg for senere lesing. Disse artiklene blir sendt videre til en app som heter Pocket. Kort sagt kan Pocket ta inn en nettadresse og ekstrakter artikkelen, reklame blir ignorert og resultatet blir presentert med en penere standard font.

Screen Shot 2015-10-31 at 14.20.17   Screen Shot 2015-10-31 at 14.20.50

En kommentar om “Øv 3 #5 RSS og Atom er ikke død!

Legg igjen en kommentar